1. Jos valittavana on lähiterveysaseman säilyttäminen tai palveluiden keskittäminen isompaan yksikköön, keskittäminen on parempi vaihtoehto.

Jokseenkin eri mieltä
Pidän ensisijaosen tärkeänä, että palvelut ovat saavutettavissa. Palvelupisteitä tulee olla riittävästi. Hyvinvointialueella tulee arvioida etäisyyksien ja saavutettavuuden vaikutuksia palveluiden käyttöön sekä keskittämisen kautta saatuja hyötyjä. Erikoistason palveluissa keskittämistä kannattaa mielestäni tehdä. Myös liikkuvien palveluiden käyttöä on tarkasteltava alueellisesti ja lisättävä mahdollisuuksien mukaan.

2. Mielenterveyspalveluihin pitää laittaa lisää rahaa, vaikka se olisi pois muualta.

Jokseenkin samaa mieltä
Mielenterveyspalveluiden tarve kasvaa koko ajan. Mielenterveysoireet ovat yleistyneet sekä nuorilla että työikäisillä 2020-luvulla, ja työikäisen väestön psyykkisen kuormittuneisuuden ennustetaan edelleen lisääntyvän. Mielenterveyspalvelut pitäisi olla myös saavutettavissa ja erityisesti pitäisi panostaa ennalta ehkäiseviin palveluihin.

3. Pelastustoimen budjetti on turvattava leikkauksilta, vaikka se tarkoittaisi sote-palveluiden rahoituksen vähentämistä.

Jokseenkin samaa mieltä
MIkäli katsomme mikä on pelastustoimen osuus koko hyvinvointialueen rahoituksesta niin se on todella pieni.Pelastuspalvelut ovat yksi tärkeimmistä turvallisuuteen ja varautumiseen tähtäävistä palveluistamme.Ambulanssin tai palokunnan tarve ei kysy sijaintia, siksi pelastustoimen palvelutasosta ja toimintaedellytyksistä on huolehdittava laaja-alaisesti maakuntamme alueella. Sopimuspalokuntien rooli on todella tärkeä ja heidän toimintaedellytykset on turvattava.

4. Rahaa ja työntekijöitä pitää siirtää sairaaloista enemmän perusterveydenhuoltoon ja sosiaalipalveluihin.

Jokseenkin eri mieltä
En näe, että se olisi tarkoituksenmukaista. Alun alkaen koko uudistuksen tarkoituksena oli, että perusterveydenhuoltoa vahvistetaan, jotta saamme säästöjä erikoissairaanhoidosta. Tätä ei pidä tehdä erikoissairaanhoidon toimivuuden kustannuksella vaan palvelun vaikuttavuuteen perustuen.

5. Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palveluita pitäisi siirtää yrityksiltä enemmän julkisen puolen hoidettavaksi.

Jokseenkin eri mieltä
Ensisijaisen tärkeää on, että palvelut järjestetään lapsen etu edellä ja hänen tarpeitaan vastaava palvelu. Tiedämme, että sijoitus on se viimeinen vaihtoehto, joten meidän tulisi panostaa ennaltaehkäiseviin palveluihin. Ennaltaehkäisyyn panostamalla voimme turvata lapsen hyvinvoinnin ja vähentää huostaanottojen määrää. Meillä pitää olla riittävät resurssit, jotta voimme tukea ja vahvistaa perheiden voimavaroja ja tukea heitä vanhemmuudessa. Yksityinen palveluntarjonta ei ole sinänsä hyvä tai huono ratkaisu, mutta sekä palvelun laadun että säännösten valvonnan tulee olla hyvin ja tarkasti hoidettua.

6. Vanhustenhuollossa täytyy suosia kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista ympärivuorokautisen hoivan sijaan, jotta kustannusten nousua saadaan hillittyä.

Jokseenkin eri mieltä
Pidän erittäin tärkeänä, että Ikäihmisille on taattava turvallinen vanhuus, joten heidän on saatava tarpeidensa mukaisia palveluja tai hoivapaikkoja silloin, kun niitä tarvitaan. Näiden palveluiden tuottamiseen on taattava riittävät resurssit. Kun tarve ilmenee, että ikäihminen tarvitsee ympärivuorokautista hoivaa, on siihen löydyttävä paikka.

7. Ulkomaisten hoitajien tuloa töihin Suomeen on helpotettava työvoimapulan lievittämiseksi.

Jokseenkin samaa mieltä
Meillä on tällähetkellä yli 6000 työtöntä hoitoalan ammattilaista. Ensisijaisesti meidän tulee huolehtia heidän työllistymisestä. Tiedämme, että hyvinvointialueilta joka kolmas tulee eläköitymään vajaan kymmenen vuoden aikana. Vastaavasti tiedämme, että hoitoala ei houkuttele nuoria. Meidän pitäisi saada nuoret kiinnostumaan hoitoalasta. Henkilöstöpulaan on vastattava monipuolisella keinovalikoimalla, joista yksi vaihtoehto on ulkomainen työvoima.

8. Hyvinvointialueita on liikaa, joten niitä pitää yhdistää.

Täysin eri mieltä
Mielestäni hyvinvointialueille pitäisi antaa nyt työrauha.

9. Eduskunnan pitää karsia hyvinvointialueiden tehtäviä, jotta kaikkein tärkeimpiin palveluihin on varaa.

Jokseenkin eri mieltä
Palveluiden karsiminen ei ole oikea ratkaisu. Jos tähän lähdettäisiin niin se heikentäisi palveluja. Jotta hyvinvointialue voi hoitaa tehtävänsä, pitää niillä olla riittävä rahoitus. Maan hallitus on asettanut hyvinvointialueille mittavat sopeutuspaineet ja asettanut tiukan aikataulun, mikä on merkittävä syy hyvinvointialueiden talousvaikeuksillen. Lisäksi hallituksen pitäisi lykätä hyvinvointialueiden alijäämien kattamisvelvoitetta, jotta hyvinvointialueilla olisi todelliset mahdollisuudet kehittää toimintaansa ja uudistaa palveluitaan.

10. Eduskunnan pitäisi säätää laki, jolla hyvinvointialueet saisivat verotusoikeuden.

Jokseenkin eri mieltä
Asiasta on käyty keskusteluja, mutta en näe sitä tässä kohtaa ensimmäisenä asiana mikä pitäisi muuttaa.

11. Nykyisessä taloustilanteessa Porin Tiilimäelle suunniteltu kuumasairaalan hanke olisi jätettävä hautumaan.

Jokseenkin eri mieltä
Meillä tulee maakunnassa oltava yksi keskittymä, johon keskitämme erikoissairaanhoidon palvelut. Mikäli haluamme Satakunnassa säilyttää laajan päivystyksen sairaalaan niin tämä investointi on tärkeä sen kannalta.

12. Nykyisessä taloustilanteessa Rauman Steniuksenkadun sairaalahanke olisi jätettävä hautumaan.

Jokseenkin eri mieltä
Vaikka meidän taloustilanne on vaikea ja olemme tehneet isoja säästötoimenpiteitä niin kyllä meidän tulee uskaltaa myös investoida tulevaisuuteen. Näillä investoinneilla on myös tarkoitus parantaa palveluiden saavutettavuutta.

13. Lääkärin vastaanotto on taattava jokaiseen Satakunnan 16 kuntaan.

Jokseenkin eri mieltä
Meillä on hyvinvointialueella tällähetkellä huutava pula perusterveydenhuollon lääkäreistä. Joissain kunnissa on ollut todella toimiva omalääkärimalli. Mielestäni on ollut kohtuutonta, että tämä hyvin toimiva malli on jouduttu tässä taloudellisessa tilanteessa purkamaan. Ensisijaisen tärkeää on, että kun lääkäriä tarvitsemme niin myös lääkärin vastaanotolle pääsemme ja nämä palvelut pitää olla saavutettavissa. Meillä on alueella kuntia, joista etäisyydet sotekeskuksiin ovat kohtuuttoman pitkät ja julkinen liikenne ei niitä saavuta. Näissä kunnissa pitäisi taata lääkäripalvelut vähintään 1-2 päivänä viikossa.

14. Puolueiden saama 5000 euron ryhmäraha valtuutettua kohden on aivan liian suuri.

Täysin samaa mieltä
Mielestäni ryhmärahan määrää voidaan pienentää.

15. Hyvinvointialueen pitää parantaa vanhusten kotihoitoa vaikka se tapahtuisi ympärivuorokautisen asumisen hoivapaikkoja vähentämällä.

Jokseenkin eri mieltä
Kotihoitoa tulee kehittää ja taattava riittävät resurssit sen toeuttamiseen. Siinä vaiheessa kun kotona asuminen ei ole enää ihmisarvon mukaista niin jokaisella vanhuksella pitää olla mahdollisuus päästä ympärivuorokautiseen asumisyksikköön.

16. Jos on pakko valita, on parempi korottaa veroja kuin leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia.

Jokseenkin samaa mieltä
Ensisijaisen tärkeää on, että näistä palveluista emme voi leikata. Ratkaisuja pitäisi ensisijaisesti hakea myös muullatavalla kuin ensimmäisenä veroja korottamalla. Julkista taloutta tulee myös hoitaa kestävästi ja oikeudenmukaisesti. Yksi keino julkisen talouden vahvistamiseen on vauhdittaa talouskasvua ja vahvistaa työllisyyttä. Viimeisenä vaihtoehtona näen verojen korottamisen.

17. Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita.

Jokseenkin eri mieltä
Aina tulee olemaan niin, että joku toinen tienaa enenmmän kuin toinen. Tuloeroja on syytä kaventaa oikeudenmukaisella tulonjaolla ja riittävällä toimeentulolla. Sosiaalisen kestävyyden kannalta on välttämätöntä, että yhteiskunnassa ei synny kasvavia varallisuus-ja tuloeroja, jotka johtavat lopulta hyvinvointierojen kasvuun. Eriarvoisuuden vähentämiseksi jokaisella ihmisellä pitää olla yhdenvertaiset mahdollisuudet onnistua.

18. Valtion pitäisi puuttua nykyistä voimakkaammin markkinoiden toimintaan, jotta talous olisi kaikille reilu.

Jokseenkin samaa mieltä
Markkinatalouden tulee toimia kaikkien ihmisten hyväksi reilulla tavalla, jossa lopputulokset ovat oikeudenmukaisia ja jokainen voi luottaa omaan tulevaisuuteensa turvallisin mielin.

19. Suomessa on liian helppo elää sosiaaliturvan varassa.

Jokseenkin samaa mieltä
Sosiaaliturvajärjestelmän tulee kannustaa ja tukea ihmisiä työllistymiseen, osaamisen kehittämiseen ja itsenäiseen pärjäämiseen.

20. Valtion ja kuntien omistusta yritystoiminnassa tulisi vähentää.

Jokseenkin eri mieltä
On asioista, jotka tulee säilyttää valtion ja kuntien omistuksissa ja näiden osalta omistusta ei tulisi vähentää mm. vesihuolto.

21. Suomen muuttuminen aiempaa monikulttuurisemmaksi ja monimuotoisemmaksi on hyvä asia.

Jokseenkin samaa mieltä
Jokaisella on oltava oikeus olla oma itsensä ja osallistua yhteiskunnan toimintaan yhdenvertaisesti.

22. Kristilliset arvot ovat hyvä pohja poliittiselle päätöksenteolle.

Jokseenkin eri mieltä
Kristilliset arvot ovat hyvä pohja, mutta oma poliittinen päätöksenteko perustuu sosialidemokraattisen liikkeen arvoihin.

23. Sukupuolen moninaisuus pitäisi ottaa huomioon Suomessa nykyistä paremmin.

Jokseenkin samaa mieltä
Jokaisella meillä tulee oikeus olla oma itsensä.

24. Tottelevaisuus ja auktoriteettien kunnioittaminen ovat tärkeimmät arvot, jotka lapsen tulee oppia.

Jokseenkin eri mieltä
Mielestäni kenenkään ei pitäisi kasvaa pelonvallassa ja siksi en kannata kurinpidollisia toimia. Lapsille ja nuorille on opetettava tunne-ja vuorovaikutustaitoja varhaiskasvatuksessa ja kaikilla koulutustasoilla. Tarvitsemme tukevia toimenpiteitä.

25. Suomen pitäisi vähentää omia päästöjään riippumatta siitä, mitä muut maat tekevät.

Jokseenkin samaa mieltä
Päästöjen vähentäminen on välttämätöntä, jotta voimme elää hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa luonto on osa ihmisenkin henkistä hyvinvointia.

26. Poliitikkojen on asetettava Suomen ja suomalaisten etu kaiken muun edelle.

Jokseenkin eri mieltä
Olemme sitoutuneet kansainväliseen yhteistyöhön ja yhteisesti laadittuihin sopimuksiin. Tässä yhteistyössä meidän tulee myös huomioida omat intressit.

27. Ympäristön etu tulisi asettaa talouskasvun ja työpaikkojen luomisen edelle, jos ne ovat keskenään ristiriidassa.

Jokseenkin eri mieltä
Ympäristö ja talouskasvu eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.

28. Vahva johtaja on Suomelle hyväksi, vaikka hän toimisi sääntöjen rajamailla saadakseen asioita tehtyä.

Jokseenkin eri mieltä
Tärkeintä on turvata demokraattista päätöksentekokykyä ja jakamalla vastuuta ja keskustelemalla päätöksistä yhdessä saadaan aikaan myös tuloksia. Vahvuus on hyvä piirre, mutta yhteistyössä näitä asioita edistetään.

29. Koko Suomi tulee pitää asutettuna, vaikka siitä koituisi kustannuksia.

Jokseenkin samaa mieltä
Asuinpaikasta riippumatta, on oltava yhtäläiset oikeudet peruspalveluihin ja turvallisuuteen. Suomea on kehitettävä kokonaisuutena, alueiden vahvuuksien pohjalta

30. Suomen kaupungistuminen on hyvä asia.

Jokseenkin samaa mieltä
Kaupunkien kasvusta ja elinvoimaisuudesta hyötyy koko Suomi, sillä kaupungit ovat valtion talouden vetureita. Niiden kasvusta säteilee paljon hyvää kehyskuntiin, seutukaupunkeihin ja kuntiin. Kaupungeilla on siis suuri merkitys koko yhteiskunnan vaurauden ja hyvinvoinnin lisäämisen kannalta.

31. Jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi toimipiste, josta saa terveydenhuollon palveluita.

Jokseenkin samaa mieltä
Palvelupisteitä tulee olla riittävästi ja ne pitää olla saavutettavissa ja ennenkaikkea helppojen kulkuyhteyksien päässä.

32. Kiireettömän perusterveydenhuollon hoitotakuu pitää lyhentää 14 vuorokauteen nykyisestä kolmesta kuukaudesta.

Täysin samaa mieltä
Mielestäni nykyinen kolme kuukautta on kohtuuton aika odottaa lääkäriin pääsyä. Hoitoa pitää saada sitä tarvittaessa ja riittävän ajoissa.

33. Yöpäivystyksistä päättäminen kuuluu omalle hyvinvointialueelleni - ei Suomen hallitukselle.

Jokseenkin samaa mieltä
Juuri näin, koska hyvinvointialueilla on se paras näkemys asiasta. Maan hallituksen tulisi luottaa hyvinvointialueiden kykyyn tehdä päätöksiä.

34. Palveluseteleiden käyttöä täytyy lisätä, jotta hoitojonoja saadaan lyhyemmiksi.

Jokseenkin samaa mieltä
Yksityisten palveluiden käyttäminen julkisia palveluita täydentävänä on perusteltua. Tärkeää on, että kun hoitoa tarvitsemme niin sitä silloin saamma.

35. Julkisia varoja ei pidä käyttää yksityisiin terveyspalveluihin.

Jokseenkin eri mieltä
Yksityisten palveluiden käyttäminen julkisia palveluita täydentävänä on perusteltua. Työnjaon yksityisen ja julkisen sektorin välillä on oltava toimivampaa ja on kehitettävä kannusteita, jotka ohjaavat toimivuuteen. Esimerkiksi vähemmän vaikuttavasta hoidosta ei pidä yhteiskunnan toimesta maksaa enemmän.

36. Alle 23-vuotiaan pitää päästä nopeammin mielenterveyspalveluiden piiriin kuin yli 23-vuotiaan.

Jokseenkin samaa mieltä
Ennaltaehkäiseviä ja matalankynnyksen palveluista pitäisi lisätä. Palveluiden piiriin pitää päästä nopeasti.Kynnyksetöntä apua on tarjottava myös ilman ajanvarausta tai diagnoosia. Nämä pisteet voisivat tarjota välitöntä keskustelutukea, kriisiapua ja ohjausta jatkohoitoon.

37. Pieniä neuvoloita ei saa lakkauttaa.

Jokseenkin samaa mieltä
Neuvola on ensiarvoisen tärkeä palvelu lasten ja perheiden hyvinvoinnin kannalta. Riittävän ja osaavan henkilöstön sekä palveluiden laadun varmistamiseksi neuvolapalveluita voi olla tarpeen keskittää. Neuvolaverkoston suunnittelussa olennaista on se, että perheiden asiointimatkat säilyvät kohtuullisen mittaisina. Siksi neuvolaverkoston tulee olla kattava, ja pienten neuvoloiden lakkauttamista tulee harkita tarkkaan.

38. Koululaisten hammastarkastuksia pitää lisätä, vaikka se kasvattaisi hammashoidon jonoja.

Jokseenkin samaa mieltä
Ennaltaehkäisyllä ja säännöllisillä tarkastuksilla ehkäistään sairauksien pahenemisen ja vähennämme kalliimpien palveluiden tarvetta.

39. Alle 25-vuotiaille pitää tarjota maksuton ehkäisy.

Jokseenkin samaa mieltä
Maksuttomuus lisää nuorten ehkäisyn käyttöä ja näin vähentää raskaudenkeskeytyksiä sekä seksitautitartuntoja.

40. Hyvinvointialueet pakenevat vastuutaan pitämällä vanhukset liian pitkään kotihoidon piirissä.

Jokseenkin eri mieltä
Meidän tulee taata jokaiselle arvokas ja ennen kaikkea turvallinen vanhuus. Meillä pitää tarjolla riittävästi kohtuuhintaisia, esteettömiä ja yhteisöllisyyttä tukevia asuntoja, jotka soveltuvat kodiksi elämän viimeisiin vuosiin saakka.Silloin kun ihminen tarvitsee ympärivuorokautista hoivaa, on paikka kyettävä järjestämään lakisääteisessä ajassa ilman tarpeetonta viivästystä.

41. Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan mitoituksen pitää olla vähintään seitsemän hoitajaa kymmentä hoidettavaa kohden.

Täysin samaa mieltä
Ehdottomasti pitäisi olla. Jokaisella ympärivuorokautisen asumisyksikössä asuvan vanhuksen pitää saada hoitoa, joka on laadukasta ja hoitajat, jotka tekevät työtä niin voivat tehdä työnsä niin, ettei kuormitus kasva kohtuuttomaksi.

42. Suomessa kokeillaan järjestelmää, jossa yli 65-vuotiaat pääsevät yksityiselle yleislääkärille terveyskeskusmaksun hinnalla. Käytäntö pitää ottaa pysyvästi käyttöön.

Jokseenkin eri mieltä
Pidän tärkeänä, että kaikki pääsevät lääkärin vastaanotolle ja terveyspalveluihin oikeaan aikaan, tarpeiden mukaisesti ja kohtuuhintaisesti. Tärkeämpää olisi käyttää yhteiset varat julkisen terveydenhuollon vahvistamiseen ja hoitoon pääsyn nopeuttamiseen.

43. Vanhuksen oikeus ulkoiluun on kirjattava lakiin.

Jokseenkin eri mieltä
Jokaisella vanhuksella on oikeus päästä ulkoilemaan, mutta se että se lisättäisiin lakiin niin tällä hetkellä en tue sitä, koska hoitajamitoitusta juuri tämän vuoden alusta laskettiin ja tällä mitoituksella se on mahdotonta toteuttaa.

44. Hoitajia on tuotava Suomeen ulkomailta.

Jokseenkin samaa mieltä
Joka kolmas työntekijä on eläköitymässä hyvinvointialueilla seuraavan hieman vajaan kymmenen vuoden aikana. Henkilöstöpulaan on vastattava monipuolisella keinovalikoimalla, joista yksi on ulkomainen .työvoima. Ensisijaisen tärkeää olisi myös saada nuoret kiinnostumaan hoitoalasta eli meidän tulisi lisätä hoitoalan kiinnostavaisuutta.

45. Lääkärin ja hoitajan on osattava suomea tai ruotsia.

Jokseenkin samaa mieltä
Lääkärillä ja hoitajalla tulee olla riittävä suomen kielitaito.

46. Lääkäri pitää velvoittaa työskentelemään julkisella puolella kahden vuoden ajan valmistumisen jälkeen.

Jokseenkin eri mieltä
Meillä on lääkäripulaa perusterveydenhuollon puolella. Meidän tulisi miettiä ratkaisua niiden vetovoimaisuuden lisäämiseen. Tiedämme, että terveyskeskuslääkärin työ on kuormittavaa. Kuinka voimme helpottaa sitä ja näin ollen lisätä vetovoimaisuutta. Tällä hetkellä iso osa lääkäreistä erikoistuu ja jonka aikana heidän on työskenneltävä julkisen terveydenhuollon puolella, terveyskeskuksissa ja sairaaloissa.

47. Terveydenhuollon vuokrahenkilöstölle pitää asettaa maanlajuinen hintakatto, sillä keikkalääkäreiden palkat ovat karanneet käsistä.

Täysin samaa mieltä
Hyvinvointialueen ostopalveluihin uppoaa iso osa rahoituksesta, joka juontuu mm. keikkalääkäreiden ostopalveluista. Tätä järjestelmää tulisi uudistaa niin, että olisi ns. hintakatto. Näin saisimme kustannustason kohtuulliselle tasolle.

48. Pelastustoimi jää hyvinvointialueilla sote-palveluiden varjoon, joten pelastusala pitää siirtää valtion hoidettavaksi.

Jokseenkin eri mieltä
Pelastuspalvelut ovat yksi tärkeimmistä turvallisuuteen ja varautumiseen tähtäävistä palveluistamme ja siksi pelastustoimen palvelutasosta ja toimintaedellytyksistä on huolehdittava. Tämä on viisasta tehdä osana hyvinvointialueiden toimintaa.

49. Epäpätevän henkilöstön käyttö puhuttaa pelastusalalla. Kaikilta pelastajilta pitää vaatia pelastusalan tutkinto, vaikka se vaikeuttaisi työvoiman saantia.

Jokseenkin samaa mieltä
Koulutuspaikkoja on lisätty ja uskon, että saamme kaikki tarvittavat koulutettua. Näen olennaisen tärkeänä, että henkilöstö pelastusalalla on koulutettua.

50. Hyvinvointialueiden pitää saada verotusoikeus (ns. maakuntavero) palveluiden turvaamiseksi.

Jokseenkin eri mieltä
Asiasta on käyty keskustelua, mutta se ei ole nyt ajankohtaista. Edelleen minun mielestä hyvinvointialueille pitäisi antaa työrauha.Rahoitusjärjestelmän kehittämisessä on keskityttävä nyt siihen, että alijäämien kattamisvelvollisuutta pidennetään, jotta hyvinvointialueilla on mahdollisuus kehittää toimintaansa ilman lyhytnäköisiä ja palveluita vaarantavia leikkauksia.

51. Kokonaisveroaste saa nousta, jotta kansalaisten terveydenhuolto voidaan turvata.

Jokseenkin eri mieltä
Itse ajattelen aina niin, että verojen nosto on se viimeinen oljenkorsi mikä pitää käyttää jos kaikki muut vaihtoehdot on käyty läpi.Terveydenhuollon kustannuksia on pyrittävä hillitsemään palveluiden vaikuttavuutta parantamalla ja tekemällä muutoksia nykyisiin toimintatapoihin. Hyväksi todetut käytänteet, jotka tehostavat toimintaa ja parantavat hoitoon pääsyä on saatava nykyistä tehokkaammin ja kattavammin käyttöön.

52. Lihavuuslääkkeitä ei tule maksaa julkisista varoista.

Jokseenkin eri mieltä
Mielestäni lihavuus on sairaus siinä missä muutkin sairaudet. Enemmän pitäisi panostaa ennaltaehkäisyyn ja kannustettava elintapaohjaukseen.

53. Julkisessa terveydenhuollossa pitää säästösyistä priorisoida potilaita, joilla on parempi ennuste parantua.

Täysin eri mieltä
Jokaisella pitää olla yhdenvertainen mahdollisuus saada hoitoa silloin kun hän sitä tarvitsee.

54. IS:n selvityksen mukaan hyvinvointialueilla työskenteli syksyllä 2024 johtaja-nimikkeellä yli 650 henkilöä. Johtajien määrää pitää karsia.

Jokseenkin samaa mieltä
Kun tarkastelemme yhteistoimintamenettelyjen kautta organisaatiomme toimintoja ja joudumme sopeuttamaan toimintojamme niin, että rahoitus riittää. Pitää meidän myös samalla tarkastella koko organisaatiota ja näin ollen myös johtotasoa.

55. Moni kansanedustaja osallistuu laiskasti aluevaltuustojen kokouksiin. Kansanedustajien ei pitäisi olla ehdolla aluevaaleissa.

Jokseenkin eri mieltä
Pidän tärkeänä, että saamme alueelle asiantuntevia ja osaavia päätöksentekijöitä. Näen kansanedustajien roolin tässä tärkeänä, koska heillä on laaja osaaminen ja heidän kautta alueelta on suoda yhteys maamme päättävään elimeen.

56. Kovapalkkaisimmat hyvinvointialueiden johtajat tienaavat enemmän kuin pääministeri, jopa yli 18000 euroa kuussa. Hyvinvointialueiden johtajien palkkoja pitää laskea.

Jokseenkin samaa mieltä
Palkkauksen pitää perustua tehtävän vaativuuteen. Hyvinvointialueiden johtajien palkkauksen tasosta ja työehdoista päätetään hyvinvointialueilla. Jos hyvinvointialueen toimintaa joudutaan sopeuttamaan, on selvää, että johto ei voi olla sopeutustoimenpiteiden ulkopuolella.

57. Hyvinvointialueita on liikaa.

Jokseenkin eri mieltä
Hyvinvointialueet ovat toimineet vasta reilut kaksi vuotta ja uusi järjestelmä tai alueiden toiminta ei ole vielä monilta osin vakiintunut. Tässä kohtaa ei ole viisasta lähteä yhdistämään alueita, vaan niille on parempi antaa työrauha ja aikaa vakiinnuttaa toimintansa.

58. Satakunnan hyvinvointialueen palvelupisteiden karsinta on ollut oikea suunta, jotta palveluiden laadusta ja henkilöstön riittävyydestä voidaan pitää huolta jatkossakin.

Jokseenkin samaa mieltä
Vaikea sanoa tässä vaiheessa, onko tämä oikea suunta. Tähän kysymykseen olisi helpompi vastata mm. vuoden kahden päästä. Palveluverkkosuunnitelmassa olevia toimenpiteitä viedään tällä hetkellä vasta päätöksentekoon ja suurilta osin on vielä päätöksiä tekemättä. Meillä on lääkäripulaa pth:ssa. Uskon, että joitain toimintoja keskittämällä saamme parasta mahdollista hoitoa. Asia, joka minua eniten huolestuttaa on näiden palveluiden saavutettavuus. Ennen kaikkea iäkkäiden ihmisten pääsy hoitoon silloin kun he sitä tarvitsevat. Mielestäni näillä paikkakunnilla, joissa on paljon iäkästä väestöä ja julkinen liikenne vähäistä. Pitäisi näillä paikkakunnilla olla lääkäripalveluita tarjolla tarpeen mukaan esim. 1-2 päivänä viikossa. Jokaisen pitää päästä hoitoon silloin kun hän sitä tarvitsee.

59. Rauman uuden sote-keskuksen rakentaminen on liian kallis hanke.

Jokseenkin eri mieltä
Vaikka meidän taloustilanne on vaikea ja olemme tehneet isoja säästötoimenpiteitä niin kyllä meidän tulee uskaltaa myös investoida tulevaisuuteen. Näillä investoinneilla on myös tarkoitus parantaa palveluiden saavutettavuutta.

60. Satakunnan hyvinvointialueen tulee pysyä itsenäisenä, vaikka se tarkoittaisi sote-palveluiden merkittävää supistamista.

Jokseenkin samaa mieltä
Näen ensisijaisen tärkeänä, että Satakunnan hyvinvointialue pysyisi itsenäisenä. Tällöin me täällä päätämme ja pystymme vaikuttamaan hyvinvointialueen toimintaan siinä kuinka tuotamme sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut satakuntalaisille parhaalla mahdollisimmalla tavalla monipuolisesti.