Merikarvialla on tällä hetkellä noin 30 turvapuhelinasiakasta. Olen
huolissani Merikarvialaisten ikäihmisten turvapuhelin asiakkaiden
palvelun/avun saannista yöaikaan (22-07).
Kotihoitoa kehitetään ja yhä useampi ikäihminen asuu kotona. Tämä tulee varmasti lisäämään turvapuhelinasiakkaiden määrää tulevaisuudessa.
Turvapuhelinpalvelut ovat näin ollen tärkeä osa turvateknologiaa,
jolla tuetaan kotona asumisen mahdollisuutta ja turvallisuuden tunnetta.
Ikäihmisten turvapuhelinpalveluista vastaa Porin perusturvan terveys- ja sairaalapalveluiden Geriatrinen arviointiyksikkö T3.
Turvapuhelinhälytykset menevät arviointiyksikön
turvapuhelinpalvelimeen, jossa yöaikaan on kaksi hoitajaa vastaamassa
koko Porin perusturvan alueen turvapuhelinhälytyksiin, Laviaa lukuun
ottamatta.
Tällä hetkellä koko perusturvan alueella on noin 900 asiakasta, joista Merikarvialla noin 30 asiakasta. Turvapuhelin on tarkoitettu pääosin kotona asuvien ikäihmisten
kotona selviämisen tukemiseen ja varmistamiseen. Porin ja Merikarvian välimatkan ajaminen kestää
min.45-50 minuuttia eikä
turvapalvelun työntekijöillä aina ole mahdollisuutta lähteä
liikkeelle heti hälytyksen tultua, jos he ovat auttamiskäynnillä
toisen asiakkaan luona. Näissä tapauksessa puhumme kohtuuttomasta
viiveestä ja avun tarpeen saamisesta yöaikaan Merikarvialle kohtuullisessa ajassa.
Merikarvialle olisi saatava öitä ajatellen hälytykset vastaanottava yhteisö, yritys tai maallikkorinki yksittäisistä ihmisistä.
Esitän, että Merikarvian kunta aloittaa aktiivisesti selvityksen 3.
sektorin toimijan löytymiseksi paikkakunnalta tai selvittää vapaaehtoisuuteen perustuvan maallikkoringin perustamisen paikkakunnalla, joiden turvin tulemme turvaamaan Merikarvialaisten
ikäihmisten turvapuhelin asiakkaiden avun saaminen kohtuullisessa ajassa.
Merikarvialla 14.5.2018
Marika Uimaluoto
SDP kunnanvaltuutettu