PUHE VANHUSTENVIIKON JUHLASSA
09.10.2024
Hyvä arki, hyvä mieli on tämän vuoden vanhustenviikon teema. Tämä teema kätkee sisälleen tärkeän sisällön, joka vaikuttaa suurilta osin meidän jokapäiväiseen hyvinvointiimme. Johon me jokainen voimme omalla asenteellamme vaikuttaa.
Jokainen meistä varmasti toivoo itselleen kuin myös läheisilleen turvallisuutta, jota hyvä arki lisää ja yhteisöllisyyttä, joka tuo mukanaan hyvän mielen ja ennen kaikkea toivomme, kipinän, joka luo meille aktiivista ja onnellista elämää, elämän, joka on meille jokaiselle ainutlaatuinen matka.
Kuuntelin tällä viikolla kun Psykologi Pirkko Lahti piti todella mielenkiintoisen ja paljon ajatuksia herättävän puheen vanhustenviikon pääjuhlassa Keravalla. Hän puheessaan siteerasi erään yli 100-vuotiaan Senjan kiteyttäneen elämänsä Joka kuului näin….. Välillä on mennyt kivi kenkään, mutta sitten olen ottanut sen pois ja jatkanut matkaa.
Jäin hetkeksi miettimään tuota lausetta. Me kohtaamme elämämme aikana niin ilon kuin surun hetkiä, mutta matkamme jatkuu. Senja mielestäni on oivaltanut ja kiteyttänyt sen periksiantamattomuudesta ja positiivisesta asenteesta.
Puhumme tänä päivänä paljon asenteista ja siitä kuinka oma asenteemme ratkaisee todella paljon.
Samaisessa puheessaan Pirkko Lahti kertoi toisena esimerkkinä erään Karjalaissyntyisen mummon aina sanoneen jos mie herrään aamulla, eikä mistään kolota mie könkkään katsomaan Karjalaisesta onko miun kuolinilmoitus siellä.
Pysähdyin miettimään myös tuon lauseen sisältöä. Hyvä mieli on sellainen, jota meidän jokaisen tulisi tavoitella. Meidän jokaisen tulisi asettaa myös tavoitteita, jotka tuovat meille onnellisuutta. Terveellinen asenne omaan elämään. krämppä kuuluu meidän elämään ja jos meillä on jokin asia huonosti, miettikäämme kuinka huonosti jollain muulla voi olla. Yrittäkäämme löytää jokaiseen päiväämme onnellisuutta niitä arjen hyviä hetkiä, jotka kantavat meitä eteenpäin.
Asenteemme ratkaisee meidän jokaisen arjen toimivuuden.
Toimiva arki on meille jokaiselle tärkeä ja joka luo meille turvallisuutta. Elämäntilanteemme ovat erilaiset, mutta jokaiselle meistä yhteistä on varmasti se, että haluamme elää hyvää turvallista ja onnellista arkea.
Tämän vanhustenviikon tarkoituksena on kiinnittää huomiota vanhenemiseen, vanhuksiin ja heitä koskeviin asioihin sekä vanhusten asemaan yhteiskunnassa.
Pitkäikäisyys on yhä yleisempää ja myös terveet elinvuodet ovat lisääntyneet. Iäkkäät ovat vahvasti mukana yhteiskunnassa ja tuottamassa hyvinvointia muille huolehtimalla läheisistään, tekemällä paljon erilaista vapaaehtoistyötä kaiken ikäisten hyväksi, hoitamalla luottamustehtäviä sekä jatkamalla ansiotyössä.
Vanhustyön keskusliitto viettää tällä viikolla 75. vuotis juhlavuotta ja liiton tavoitteena on alusta asti ollut vanhusten aseman kunnioittaminen yhteiskunnassamme. Tämä tehtävä ei ole vielä tullut täytettäväksi ja siksi vanhustyön keskusliitto tekee tätä työtä myös tänäpäivänä.
Vanhustyön Keskusliitto teetti tutkimuksen kuinka erisukupolvet kokevat kuinka yhteiskunta suhtautuu vanhuuteen ja tutkimuksen mukaan vielä näiden 75. toimintavuodenkin jälkeen yhteiskunnassamme valitettavasti ikäsyrjintää esiintyy.
vaikka pitkän aikavälin yleiskuva on myönteinen, kokee moni ikääntynyt päivittäin tulojen riittämättömyyttä, turvattomuutta ja heidän vaikean tilanteensa sivuuttamista tai vähättelyä.
Kyselyn mukaan kansalaiset kokevat ikäsyrjintää tapahtuvan meidän poliitikkojen taholta kuin myös terveyspalveluiden saannin taholta.
Luin tällä viikolla Vanhusasiavaltuutetun ensimmäisen kertomuksen ja siinä eduskunnalle esille nostamiaan huomioita.
Tässä eduskunnalle jättämässään kertomuksessa hän painotti kahta asiaa, joissa ikääntyneiden asema ja oikeudet toteutuvat varsin puutteellisesti ja monen ikääntyneen ihmisen tilanne on hälyttävällä tavalla heikentynyt ja osaltaan tämä kertomus vahvisti myös vanhustyön keskusliiton kyselyn tuloksia.
Ensimmäinen asia on digitalisoinnin toteuttaminen ilman selvää suunnitelmaa siitä, miten turvataan vanhuuseläkeiässä olevien mahdollisuudet oppia ja ylläpitää digitaitojaan ja saada tarvittaessa turvallista digitukea asiointiin. Samoin puuttuu valtakunnallinen suunnitelma ja toimet, joilla systemaattisesti turvataan asiointi, tiedonsaanti ja vaikuttamismahdollisuudet niille, jotka eivät eri syistä käytä digitaalisia välineitä.
Tässä kertomuksessa oli nostettu esille ihan päivittäisiä tilanteita joiden hoitaminen ilman digiosaamista on hankaloitunut. Jokainen meistä joille digitaaliset välineet ovat päivittäisessä käytössä tulemmeko ajatelleeksi, että kun esim. ostamme bussilipun, käymme uusimassa henkilökortin, käymme katsomassa omia terveystietoja Kannassa, otamme yhteyden sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä lukemattomat muut tilanteet ovat käytännössä mahdottomia hoitaa ilman digitaalisia välineitä.
Yhä suuremmaksi ongelmaksi muodostuu myös se, että käteinen ei enää kelpaa maksuvälineeksi tilanteissa, joissa se on aikaisemmin kelvannut.
Kertomuksessa nostettiin esille myös toinen asia, jossa ikääntyvien asema on heikentynyt ja heidän oikeutensa toteutuvat puutteellisesti on pääsy sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Vanhusasiavaltuutetun kertomuksessa eduskunnalle kuvataan sitä millaisia vaikeuksia iäkkäillä on ja miten puutteet sosiaali- ja palveluiden saannissa heikentävät heidän terveyttään ja hyvinvointiaan.
Kertomuksen mukaan Kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoidon palveluita on koko maassa liian vähän ja tässäkin trendi on ollut, että kotiin annettavien palvelujen saantia lisätään ja vastaavasti laitospaikkojen määrää vähennetään.
Uskallan tässä väittää, että tilanne on hälyttävä ja suurin syy tähän on rahoitus, tarkemmin sanottu rahoitusvaje. Rahoitus vajetta ei ole paikattu ja palveluiden tilanne on käynyt yhä vaikeammaksi.
Tästä ns. aasinsiltana ajattelin kertoa teille muutaman sanasen hyvinvointialueen kuulumisista.
Tällä hetkellä maan hallituksen kehysriihessä esille tuomiaan asioita, jotka koskevat juuri hyvinvointialueita ja sitä kautta vaikuttavat ihan meidän jokaisen arjen hyvinvointiin ja sitä kautta palveluihin ja niiden saantiin.
-
hoitajamitoitus, joka piti nousta 0,65 -> 0,7, mutta hallitus päätti, että mitoitusta päinvastoin lasketaan 0,6. Vanhusten ympärivuorokautisessa asumisessa hoitajamäärää hoidettavia kohti vähennetään. Nyt 20:tä vanhusta kohti pitää olla 13 hoitajaa. Jatkossa hoitajia on oltava 12.
Tällä hoitajamitoituksen laskulla on laskennallisesti Satakunnan hyvinvointialueella 3,5 miljoonan euron vaikutus rahoitukseen. Tällä 3,5 miljoonalla eurolla katamme noin 70 lähihoitajan palkkauksen.
-
Hoitotakuun muutos 14 vrk -> 3kuukauteen. Tämä muutos tulee vaikuttamaan noin 6 miljoonaa euroa meidän rahoitukseen. Tällä 6 miljoonan euron kattaisimme noin 100 sairaanhoitajan tai 60 lääkärin työpanostuksen
-
Kolmas asia, joka koskettaa hyvinvointialueemme rahoitukseen on sairaalaverkko ja sen supistaminen. vaikka tämä ei suoranaisesti koske meitä, mutta sillä on silti vaikutusta noin 1,2 miljoonaa euroa meidän rahoitukseen.
Jokainen hyvinvointialue kamppailee rahoituksen riittämättömyyden kanssa ja valtiolta ei ole luvattu lisärahoitusta näiden palveluiden järjestämiseen vaan päinvastoin juuri mainitsemani toimet tulevat vaikuttamaan alueemme rahoitukseen.
Hyvinvointialueet ovat viestineet valtionhallinnolle, että lakisääteisten velvoitteiden lisäksi nykyistä hyvinvointialueiden talouden sääntelyä olisi kevennettävä ja laissa säädettyä alijäämien kattamiskautta pidennettävä.
Valtio ohjaa hyvinvointialueiden toimintaa kolmen ministeriön toimesta: sosiaali- ja terveysministeriö, sisäministeriö ja valtiovarainministeriö. Yksi keskeinen ohjauksen muoto on hyvinvointialueneuvottelut alueiden ja ministeriöiden välillä.
Hyvinvointialueilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin, että toiminta täytyy sopeuttaa rahoituksen mukaiseksi.
Syyskuun lopulla saimme hieman yllättäen tiedon, että Satakunta on päässyt 5 muun hyvinvointialueen kanssa valtion tehostettuun ohjaukseen viiden muun alueen kanssa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että valtio ryhtyy syksyllä yhdessä alueiden kanssa etsimään uusia keinoja talouden korjaamiseksi.
Talouden alamäen korjaaminen tarkoittanee Satakunnassa kovia rakenteellisia ratkaisuja palvelutuotannossa.
Säästökohteita pitäisi Satakunnan hyvinvointialueelta löytyä nopeasti, sillä muuten luvassa on entistä kovempaa valtion puuttumista hyvinvointialueen toimintaan.
Päätöksiä talouden sopeuttamiseksi tullaan tekemään nyt lyhyellä aikavälillä. Haluan tässä korostaa, että Mitään palvelua ei tulla lopettamaan ennen kuin korvaava palvelu on saatavilla.
Tulevaisuudessa on tarkoituksena kehittää ja ottaa käyttöön uusia verkostomaisia palvelumuotoja. Palvelut tulevat olemaan enenevästi digitaalisia ja liikkuvia.
Tavoitteena on, että asiakas saa enenevässä määrin palveluita suoraan kotiinsa. Näiden uusien toimintatapojen avulla vastaamme voimakkaaseen palvelutarpeen kasvuun, pystymme palvelemaan Satakunnan asukkaita paremmin ja turvaamme henkilöstön saatavuuden, riittävyyden ja hyvinvoinnin.
Me kuntana haluamme olla osaltamme tukemassa kuntamme ikäihmisten hyvää arkea joka ikinen päivä.
Olemme aktiivisesti käyneet keskustelua hyvinvointialueen suuntaan. Olemme käyneet vuokraneuvotteluja, joissa olemme muuten päässeet yksimielisyyteen lukuunottamatta nykyistä terveyskeskuksen tilojen osalta meillä neuvottelut edelleen jatkuvat.
Aluevaltuusto viime vuoden joulukuussa hyväksyi hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman. Tässä palveluverkkosuunnitelmassa määritetään kuinka Satakunnan hyvinvointialueella sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut pelastustoimen lisäksi tultaisiin järjestämään.
Merikarvian kunnan näkökulmasta tämä tarkoittaisi, että nykyinen terveyskeskus muuttuisi sotepisteeksi, jossa tulisi toiminnallisia muutoksi.
• Lääkäripalvelut
- lääkäripalvelut tällaisenaan poistuisi
-hoitajavastaanotto jatkuisi, josta tulee mahdollisuus ottaa yhteys etälääkäriin
-neuvolapalvelut jatkuvat
-sosiaalityö muuttuisi pääasiassa etänä tuotettavaksi palveluksi. Sosiaalipalvelut tulevat myös jalkautumaan tarvittaessa sote-keskuksista sotepisteeseen tai asiakkaan kotiin.
-Laboratorio palvelut olisivat jatkossa näytteenotto auto toimintana
-avokuntoutus, tässä kohtaa suunnitelmassa on etätyön lisääntyminen
-suuterveydenhuolto jatkuu
-kouluterveydenhuolto jatkuu
• selvitystä pitää vielä saada Merikarvian kunnan osalta
-fysioterapiapalveluiden osalta suunnitelmassa ei ole selkeää kirjausta
-apuvälinehuolto/ lainaamo
-lääkärin vastaanotto
-näytteenotto/laboratorio
Jatkamme neuvotteluja näiden toimialueiden osalta.
Minulta on kysytty miksi Merikarvian kunta ei voi antaa hyvinvointialueelle heidän tarvitsemiaan tiloja, ilmaiseksi, jotta saisimme palvelut täällä säilymään?
Valitettavasti se ei ole mahdollista. Kunnat joutuvat yhtiöittämään kaikki vuokraamansa kiinteistöt. Tällöin osakeyhtiölaki velvoittaa meitä toimimaan sen mukaan ja tämä olisi silloin lain vastaista toimintaa ja jokaisen yhtiön tulee tulla toimeen omillaan.
Kiilarinne jatkaa toimintaansa ja jatkossa hoidamme siellä pääasiassa myös Siikaisten kunnan ikäihmiset Siikaisten Metsätähden lopettaessa toimintansa tämän vuoden loppuun mennessä.
Minulta on kysytty usein, että mitä eroa on Sotekeskuksella ja sotepisteellä?
Näiden Laaja-alaisten sotekeskusten on tarkoitus aloittaa toimintansa ensivuoden alusta. Sotekeskuksia Satakunnan hyvinvointialueella tulee olemaan 8 kappaletta.
Meitä lähimmät sotekeskukset tulevat sijaitsemaan kankaanpäässä ja Porissa.
Sote-keskuksella tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikköä, joka laajaalaisesti tarjoaa esimerkiksi perusterveydenhuollon avosairaanhoidon kiireellisiä ja kiireettömiä palveluja, suunterveydenhuollon palveluja, sosiaalihuollon avopalveluja, kotihoidon palveluja, mielenterveys- ja päihdetyön sekä mielenterveys- ja päihdehoidon palveluja, avokuntoutuspalveluja, kansansairauksien ehkäisyä, koulu- ja opiskeluterveydenhuollonpalveluja, neuvolapalveluja sekä muita ehkäiseviä palveluja.
Tällä palvelujen kokoamisella isompiin sote-keskuksiin tavoitellaan palveluiden saatavuuden ja palveluprosessien laadun ja toimivuuden kannalta parempaa palvelukokonaisuutta. Näin myös pyritään turvaamaan henkilöstön rekrytointi sekä ammattitaidon ylläpito vahvistuu ja erityisen tärkeää niin myös työntekijöiden turvallisuus paranee.
Sote-pisteet taas ovat palveluvalikoimaltaan suppeampia ja näiden palveluvalikoima vaihtelee toimipisteittäin sen alueen palvelutarpeen ja sijainnin mukaan. Jatkossa meillä olisi täällä kunnassa sotepiste.
Olemme myös yhdessä Pohjois-Satakunnan kuntien kanssa tiivistäneet yhteistyötä mm. käymällä neuvotteluja, joissa on ollut läsnä kuntajohtajien lisäksi valtuustojen ja kunnanhallitusten puheenjohtajat. Päätimme yhdessä teettää vaikuttavuusarvioinnin palveluverkkosuunnitelmassa esitettyjen muutosten pohjalta. Mitä vaikutuksia näillä toimilla on kuntamme asukkaiden kannalta.
Tämän vaikuttavuusarvio haluttiin teettää ulkopuolisella taholla ja niinpä se päätettiin tilata FCG:n konsulttiyhtiöltä.
Vaikuttavuusarvion tueksi teetettiin Pohjois-Satakunnan kuntien asukkaille kuntalaiskysely.
kyselyn tulokset kuin konsulttien antama loppuraportti tukivat vahvasti omaa näkemystä ja tältä pohjalta tulemme jatkamaan yhteistyötä Pohjois-Satakunnan kuntien kanssa. Tulemme myös tällä porukalla käynnistämään yhteisneuvottelut hyvinvointialueen suuntaan.
Yhteistyö on todella tärkeää puhumme sitten kuntien välisestä tai kunnan ja hyvinvointialueen yhteistyöstä, mutta vielä tärkeämmästä yhteistyöstä, yhteistyöstä eri sukupolvien välillä. Siitä myös saamme täällä nauttia eri esitysten merkeissä.
Täällä tänään kunniavieraana olette te ikääntyneet ihmiset läheistenne kanssa ja te jotka haluatte juhlistaa pitkää ikää ja vanhustyön arvokkuutta
Minulla on suuri ilo ja kunnia toivottaa teidät tervetulleeksi ja haluan tässä
kiittää sydämestäni teitä, jotka tulitte tänään tänne paikalle ja teette tästä juhlan.
toivotan teille kaikille oikein hyvää vanhustenviikkoa.